Zajímavosti o Itálii a Italech:

tortelliniPokud si chcete pochutnat, dejte si TORTELLINI - italské těstoviny plněné masem.

Další tip se ukáže za: 8 sekund

Vše o Itálii

Cestování po Itálii dopravními prostředky

Cestování vlakem po Itálii - jízdní řády, jízdné, jízdenky

Nejsnadnějším způsobem cestování po Itálii je jízda vlakem. Italský železniční systém je jedním z nejlevnějších v Evropě, poměrně spolehlivý a alespoň na severu země velmi efektivní. Při cestování na velkou vzdálenost je mnohem vhodnější než roztříštěná, necentralizovaná a občas zoufale pomalá autobusová doprava. Místní autobusy však mohou být velmi operativním dopravním prostředkem. Případy, kdy je vhodnější zvolit autobus, jsme zahrnuli do textu průvodce. letecká doprava je drahá, a proto je vhodné ji využít pouze na velké vzdálenosti nebo v případě velmi omezených časových možností. Trajekty jezdí na všechny italské ostrovy a zajišťují i mezinárodní plavby do Aecka, Albánie, Chorvatska, na Maltu, do Jugoslávie, na Korsiku a do Tuniska. Frekvence odjezdů a délka trvání vlakových, autobusových a trajektových spojení je uvedena v části Informace o dopravě na konci každé kapitoly: tyto údaje vycházejí z jízdních řádů v běžných pracovních dnech (tedy od pondělí do soboty). V neděli jsou spoje omezené nebo nejezdí vůbec.

V Itálii existuje sedm typů vlakových spojů provozovaných Italskými státními dráhami (Ferrovie dello Stato neboli FS; www.ferroviedellostato.it). 

Vlaky Eurostar ltalia (ES) jezdí mezi velkými městy, jsou o něco rychlejší a obvykle mají novější vozový park než lntercity (IC). 

Soupravy Eurocity (EC) a Euronight (EN) spojují hlavní italská města s metropolemi typu Paříže, Vídně, Hamburku a Barcelony, Milán a Řím nedávno spojily se strategickými destinacemi po celé zemi nové rychlíky sítě Eurostar zvané Frecciarossa, Frecciabianca a Frecciargento (červený, bílý a stříbrný šíp), ve kterých si musíte rezervovat místo v předprodeji, i když vlastníte nějaký druh předplatní jÍzdenky. Pro všechny linky obecně platí, že je dobré nakupovat jízdenky v předprodeji.

Vlaky Diretto (O) a lnterregionale (IR) patří mezi běžné dálkové spoje zastavující jen na větších nádražích. Rezervace v jejich případě sice nejsou třeba, ale za úvahu stojí zakoupení místenky, zejména plánujete-li v létě delší cestu, neboť tehdy bývají soupravy plně obsazené.  Rezervaci učiníte na kterémkoliv hlavním vlakovém nádraží nebo v cestovní agentuře v Itálii. 

Nakonec jsou tu vlaky Regionale (R), které zastavují v každé stanici.

 

Informace o všech výše uvedených vlacích získáte na tel.: 89.20.21, popřípadě na internetové stránce FS www.trenitalia.com

 

Kromě výše popsaných tras provozovaných společností FS jezdi v Itálii řada soukromých dopravních společností. Využívají sice jiná nádraží, ale jízdné mají srovnatelné. 

 

Značky v jízdních řádech italských vlakových společností: 

Spoje jezdící v pracovních dnech jsou označeny slovy laborativo nebo feriale a symbolem dvou zkřížených kladívek. Označení festivo a symbol křížku znamená, že vlak jezdi pouze v neděli a o svátcích.

 

Tarify

Jízdné není vysoké, počítá se podle počtu kilometrů a můžete si je pro každou cestu snadno vypočítat. Ceny za kilometr jsou uvedeny v jízdních řádech, ale pro přibližnou orientaci lze uvést, že jedna jednosměrná jízdenka druhou třídou z Říma do Milána vlakem lnterregionale stoji asi 48 eur, stejná trasa vlakem Frecciarossa přijde na 90 eur, ovšem cesta je o polovinu kratší (asi 3 hod.). 

V létě je dobré si na hlavních trasách koupit místenku, protože vlaky bývají přeplněné. 

U rychlejších vlaků je místenka většinou povinná. Místenku si můžete koupit v kterékoli nádražní rezervační kanceláři v Itálii. 

Zpáteční jízdenky platí dva měsíce od první cesty, ale dvě jednosměrné jízdenky stojí přibližně stejně.

 

Průkazky a slevy

Karty lnterRail (www.interrail.net) jsou k dostání jen pro Evropany a při jejich koupi je třeba předložit doklad o státní příslušnosti.

Vydávají se ve verzi pro mládež do 26 let a pro starší, přičemž pokrývají 26 evropských zemí (plus Turecko a Maroko) rozdělených do několika oblasti:

  • A Irská republika/ Británie
  • B Norsko, Svédsko, Finsko
  • C Německo, Rakousko, Svýcarsko, Dánsko
  • D Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Chorvatsko
  • E Francie, Belgie, Nizozemi, Lucembursko
  • F Spanělsko, Portugalsko, Maroko
  • G Itálie, Řecko, Turecko, Slovinsko a některé trajekty mezi Itálii a Řeckem
  • H Bulharsko, Rumunsko, Jugoslávie, Makedonie

 

Karty platí 16 dní pouze na jednu oblast (195 eur, 286 eur nad 26 let), 22 dni na dvě zóny (275 eur, 396 eur nad 26 let) nebo na měsíc a všechny zóny (385 eur, 546 eur nad 26 let). Karty lnterRail se nevztahuji na cestu mezi Británii a pevninskou Evropou, ačkoliv držitelé karet mají nárok na slevu vlakové dopravy mezi Británii a Severním Irskem, stejně jako na cestu trajektem přes kanál Channel. Trajekt na trase Bríndisi- Patras, tedy mezi Itálii a Řeckem, je zdarma. 

Karta lnterRail Pass rovněž opravňuje ke slevě na přepravě Londýn- Paříž společnosti Eurostar.

Karty Eura i IKarta Eurail se při pobytu pouze v Itálii nevyplatí. Kartu je třeba kupovat před příjezdem do země, přičemž umožňuje neomezené cestováni vlaky první třídy po celé Itálii a šestnácti dalších zemích. Je k dostání ve variantách na 15 dní, 21 dní, 1 měsíc, 2 měsíce a 3 měsíce. Existuje i mnoho variant pro menší skupiny, mládež a další. Podrobnosti a ceny najdete na www.raileurope.com .

 

TIP: Na všech železničních stanicích jsou umístěny přístroje žluté barvy, ve kterých je cestující povinen označit svoji jízdenku ještě před zahájením cesty. Většinou je najdete na nástupištích pokud si lístek neoznačite, bude vám na místě vyměřena tučná pokuta.